نكاتي مهم در مورد طراحي لوگو

آموزش طراحي لوگو – طراحي آرم شركت – اصول طراحي لوگو – قيمت طراحي لوگو – نرم افزار طراحي لوگو – طراحي لوگو ارزان – طراحي لوگو حرفه اي

نكاتي مهم در مورد طراحي لوگو

۱۱ بازديد ۰ نظر

طراحي لوگو بخشي از معمول ترين پروژه هاي يك طراح وب است. ما برخي از نكات مهم طراحي لوگو را در اين مقاله ارائه كرده ايم كه از نظرات و تجربيات طراحان حرفه اي مي باشد. البته نمي توان همه اين توصيه ها را در همه پروژه هاي هنري به يك ميزان مورد توجه قرار داد. در اين مقاله راهكارهاي اوليه براي شروع كار طراحي يك لوگو را براي شما گردآوري كرده ايم كه به شما كمك مي كند كار خود را با برنامه ريزي و پس زمينه فكري لازم و كافي آغاز كنيد.

وقتي همزمان روي تعدادي پروژه كار مي كنيد، مي توانيد براي اتمام آن ها از راه هاي ميانبرهاي استفاده كنيد. ما پيشنهاد مي كنيم از طريق قوانين و راه هاي متعارف پيش برويد تا روند كار يكنواخت، زمان بندي شده و بدون هيچ چالشي ادامه پيدا كند. براي مثال استفاده از گرافيك هاي كليپ آرت به ظاهر مثل يك ميانبر عمل مي كند، اما اگر بعدا متوجه شديد اين تصوير براي چنين پروژه اي مناسب نيست تكليف چيست؟ حتما نمونه هايي از ناكامي ها و اشتباهاتي كه به دليل استفاده از راه كارهاي ميانبر در طراحي رخ داده است را مشاهده كرده ايد.
۱٫ لوگو را ساده طراحي كنيد
لوگويي كه داراي جزييات زياد و پيچيده است نه تنها به سختي طراحي مي شود بلكه به سختي هم به خاطر سپرده شده به ياد آورده مي شود. چرا وقت خود را با طراحي يك لوگوي پيچيده و پر از جزييات تلف كنيم در حالي كه همه ما مي دانيم كه يك لوگوي ساده جذابيت ويژه اي دارد؟ وقتي سعي مي كنيد يك طراحي كاملا ساده انجام دهيد، متوجه مي شويد كه اين كار به مراتب سخت تر است. طرح هاي ساده از نشانه هاي يك طراح خوب هستند و اين حقيقت را نشان مي دهند كه ذهن طراح بر اساس ايده هاي موجود در مورد يك شغل و يا كار تجاري، قادر به ساده سازي ايده هاي پيچيده است.

۲٫ سايز، يكي از عناصر مهم
به ياد داشته باشيد كه يك لوگو بايد در سازهاي مختلف توليد شود- براي سربرگ كمپاني، مخصوص وب سايت و مناسب براي آگهي هاي تبليغاتي. اگر طرح لوگو خيلي پيچيده باشد درك و تشخيص آن در سايزهاي كوچك بسيار سخت خواهد بود. پس سعي كنيد لوگو را در اندازه هاي مختلف ارائه كنيد، چون اين مسئله براي يك مشتري با تجربه اهميت زيادي دارد.

۳٫ نسبت طول و عرض
لوگوهايي كه كوتاه و پهن هستند و يا باريك و بلند، از نظر بصري گيج كننده اند و تعادل بين نسبت طول و عرض در آن ها رعايت نشده است. لازم نيست هميشه در طراحي قرينه سازي دقيقي در طرح ايجاد شود اما وجود يك تعادل نسبتا مناسب و خوب بين طول و عرض آن براي داشتن يك لوگوي مطلوب و دلپسند از اهميت ويژه اي برخوردار است. بهتر است كار را با يك شكل هندسي ساده آغاز كنيد. لوگوهاي مربع شكل به اندازه لوگوهاي دايره اي تاثير گذار و زيبا هستند.

۴٫ خصوصيات مجزا
اگر مشتري از شما خواست كه در طراحي لوگو از اشكال گرافيكي و متن به يك ميزان استفاده كنيد، توصيه مي كنيم روي همه اجزا به طور جداگانه كار كنيد، مگر اين كه بتوانيد از پس همگي آنها در كنار هم برآييد. بهتر است روي هر يك از آيتم هاي متن و شكل به طور مستقل كار كنيد. سپس در پايان همگي را در كنار هم قرار داده و طرح را كامل كنيد. اين يكي از مواردي است كه ممكن است در زمينه طراحي لوگو به شما پيشنهاد شود.

۵٫ مخاطب هدف را در نظر داشته باشيد
معمولا دليل اين كه فردي درخواست طراحي يك لوگو جديد مي كند اين است كه احساس مي كند لوگوي فعلي ديگر قدرت تاثيرگذاري خود را از دست داده است. ممكن است شركاي يك كمپاني تغيير كرده باشند و يا ممكن است برخي از ارزش هاي اساسي و اصولي آن تغيير پيدا كرده باشد. اما اصل اوليه طراحي هر لوگو در نظر گرفتن مخاطب هدف است نه فقط تامين كردن آيتم هاي لازم براي بالا بردن فروش كمپاني. سعي كنيد تا حد امكان اين مسئله را در هنگام طراحي لوگو در نظر داشته باشيد. شما به عنوان يك طراح بيشترين صلاحيت در مورد تصميم گيري درباره اين موضوع، يعني ارائه يك لوگوي مناسب براي اثبات قابليت هاي يك كمپاني به جامعه را دارا هستيد.

۶٫ ماهيت كمپاني را در نظر داشته باشيد
يك كمپاني داراي ارزش هاي اصولي و بنيادي است كه هميشه سعي مي شود آن ها را در تاريخچه آن كمپاني آن ها برجسته و زنده نگه دارند. هنگام طراحي لوگو، طراحي بايد اين ارزش ها را مد نظر داشته و آن ها را در طرح خود بروز دهد. بهتر است برخي از موارد داراي ارزش را با آيتم هاي ديگر تركيب كند. لازم به ذكر است كه يك لوگوي هندسي كه براي مدرسه و يا تدريس جبر و مقابله كاركرد خوبي دارد، براي يك مغازه بستني فروشي كه در خيابان قرار دارد اصلا مناسب نيست.

۷٫ لوگو بايد تاثير فوري روي بيننده بگذارد
اين آيتم يكي از علايم يك لوگوي خوب است. لوگو بايد بلافاصله بيننده را تحت تاثير قرار دهد. طرح لوگو بايد به گونه اي باشد كه در چند ثانيه تاثير خود را روي بيننده اعمال كند. باز هم اگر طرح لوگو پيچيده باشد طوري كه افراد براي فهم معني آن مجبور به جستجو و كاوش باشند، احتمالا تاثير مطلوبي نخواهد داشت. مخصوصا امروزه كه در دنيايي زندگي مي كنيم كه سرعت حرف اول را مي زند، بيننده بايد براي فهم و جمع بندي موضوع زمان كمي را صرف كند.

۸٫ لوگو را Tag Line (توضيح كوچك زير لوگو) نكنيد
اين آيتم مشكلي ايجاد نمي كند اما جزو طرح لوگو به شمار نمي رود. وقتي قصد طراحي يك لوگو را داريد، يكي از اهداف شما اين است كه معني و مفهوم ارزش هاي اساسي كمپاني را تا حد امكان ساده سازي كنيد. شكي نيست هنگامي كه سايز لوگو را براي استفاده روي يك خودكار كاهش مي دهند، Tag Lineها به طور محسوسي غير قابل تشخيص شده و به عبارت ديگر ناخوانا مي شوند. Tag Line يا لب مطلب، را مي توان در جاهايي كه فضاي بيشتري براي چاپ وجود دارد مثل فكس ها و يا سريرگ ها مورد استفاده قرار داد.

۹٫ رنگ ها را جزو اولويت هاي آخر قرار دهيد
در حالي كه با دقت فكر كردن در مورد رنگ يك لوگو كار بسيار خوبي است، اما بايد به ياد داشته باشيد كه ممكن است اين لوگو بوسيله يك چاپگر سياه و سفيد دفتري چاپ شود. بنابراين، سعي كنيد شكل و فرم طرح لوگو را اولويت نخست خود قرار دهيد. رنگ در جايگاه پايين تر قرار دارد. هميشه رنگ ها را مي توان در پايان كار و در مراحل پاياني پروژه اصلاح كرد و يا تغيير داد.

۱۰٫ رنگ ها را بادقت بكاربريد
معمولا هر كمپاني قبلا يك هويت صنفي و يك رنگ صنفي داشته است. اين آيتم در هنگام انتخاب رنگ براي لوگو كمك زيادي به طراحي مي كند. وقتي رنگ بندي خاصي براي طراحي لوگو نداشته باشيد، بايد لوگو را در رنگ هاي مختلف به مشتري نشان دهيد. حتما شما دوست نداريد از رنگ هايي با شدت بالا كه باعث پيچيده و زننده شدن طرح لوگو در هنگام چاپ روي يك صفحه و يا آگهي تبليغاتي مي شود استفاده كنيد.

۱۱٫ به رنگ هاي چاپي فكر كنيد
درجات مشخصي از رنگ هاي وب وجود دارند كه مي توان آن ها را از رنگ هاي چاپي CMYK بدست آورد. تجربه به ما ياد داده است كه بهترين روش براي بررسي اين كه رنگ هاي مطمئن وب در هنگام چاپ چگونه به نمايش داده مي شوند، اين است كه خودتان لوگو را چاپ كنيد. چرا بايد منتظر بمانيد كه مشتري ايرادها و مشكلات آن را كشف و آن را به شما بازگرداند. بهتر است لوگو را با يك دستگاه چاپگري كه داراي رنگ هاي اصلي است چاپ كنيد تا نتيجه را مشاهده كنيد. به ياد داشته باشيد كه بهترين كيفيت رنگ را مي توانيد روي يك كاغذ با كيفيت عكس بدست آوريد.

۱۲٫ طرح و مفهوم لوگو بايد تا حد امكان سبك باشد
اين كه لوگويي كه طراحي مي كنيد داراي مفهوم باشد خيلي خوب است. در عين حال قرار دادن چند ايده در يك طرح لوگوي ساده كار آساني نيست. اين چيزي است كه بايد در صحبت هاي اوليه با مشتري به آن بپردازيد. آنها را متقاعد كنيد كه هر چه لوگو ساده تر باشد تاثير بيشتري روي بيننده مي گذارد. اگر به لوگوهاي فوق العاده و برجسته اي كه روي اينترنت قرار داده شده اند توجه كنيد، خواهيد ديد كه همه لوگوهاي كاربر پسند از طراحي هاي ساده اي برخوردارند كه يك ايده ساده در پشت آن نهفته است. هر چه ايده هاي اعمال شده در طراحي لوگو بيشتر باشد لوگو به همان نسبت پيچيده، آشفته و گيج كننده خواهد شد.

۱۳٫ تبليغات
اين آخرين مرحله از يك لوگوي موفق و قدرتمند است. هر چه زماني كه يك مخاطب براي نگاه كردن به لوگو صرف كند بيشتر باشد، ميزان ضبط و نگهداري آن در ذهن او بالا مي رود. فكر مي كنيد چرا لوگوي كمپاني Nike تا اين حد موفق و داراي نماي آيكوني شكل است؟ آيا فقط به آن دليل است كه يك لوگوي بزرگ و معروف است؟ مطمئنا دليل ماندگاري اين لوگو اين است كه از طريق تبليغات تجاري كه در تلويزيون و آگهي تبليغاتي چاپي و بنرهاي متعدد دائما در معرض ديد افراد است. اگر چه اين مورد خارج از كنترل طراح است، اما هنگام طراحي لوگو فكر كنيد آن را براي كمپاني خودتان طراحي مي كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.